Hoger in Google, meer omzet

Hoger in Google, dat willen we allemaal. Soms lukt dat snel.
Vaker is het een langere weg die stap-voor-stap wordt afgelegd.

hoger in google SEO positie ranking organisch adwords tekst schrijven analytics bezoek website traffic meer rocket

Hoger in Google, op weg naar meer traffic en omzet

Een hoge positie in Google is een uitdaging van jewelste. Google is de grootste zoekmachine met het grootste podium ooit. Uw website is 24/7 beschikbaar om uw producten en diensten aan te bieden aan uw (nieuwe) klanten . “Gevonden worden” is de grootste uitdaging voor elke ondernemer, organisatie en zzp’er.

SEO of zoekmachine optimalisatie is daarom cruciaal. Ook de concurrentie is bezig om een hoge positie te verwerven. Google hanteert een algoritme om de ranking van websites te bepalen. Niemand weet precies hoeveel en welke aspecten meewegen (waarschijnlijk meer dan 200), maar een aantal daarvan zijn wel bekend:

  • De webpagina optimaliseren voor één zoekwoord of zoekwoordencombinatie (longtail)
  • Het belangrijkste zoekwoord heeft een H1 tag
  • De content bevat minstens 300 woorden en maximaal ca. 1500 woorden
  • Beeldmateriaal heeft alt-teksten met het zoekwoord
  • Opsommingen zorgen voor overzicht en duiden op vakkundigheid
  • Geen ‘duplicate content’
  • Geen overkill aan zoekwoorden

Hoger in Google door SEO


Hoger in Google met Adwords

Search Engine Advertising (SEA) is een manier om (betaald) hoog in de zoekresultaten te komen met bijv. Google Adwords. De kosten worden betaald per click naar de aangegeven website of webpagina (landingspagina). Via een rekenmodel worden de kosten per click gecalculeerd. Factoren die de kosten per click bepalen zijn o.a. de kwaliteitsscore en de relevantie van de bestemmingspagina.


Hogere ranking in de organische zoekresultaten

Door goede SEO of zoekmachine optimalisatie en goede techniek kunnen websitepagina’s hoger ranken in de (gratis) organische zoekresultaten bij Google. De Google zoekmachine crawlt dagelijks het web. “Hoger in Google” vraagt ook om goede, relevante content. Tekstschrijven voor het web werkt anders dan bijvoorbeeld tekstschrijven voor een advertentie in de krant.


Het belang van H1 en H2 tags

Google is de grootste en daarmee de belangrijkste zoekmachine om ‘gevonden’ te worden op internet. De Googlebot struint voortdurend het internet af om te meten wat er is verwijderd, gewijzigd of toegevoegd aan alle pagina’s. Dat zoeken en beoordelen gaat met de snelheid van het licht en wordt uitgevoerd op basis van een algoritme. Als we alle regels uit dat algoritme, zeg maar de spelregels, zouden kennen was ons werk een stuk eenvoudiger. Net zoals het recept van Coca Cola wordt het algoritme bewaakt als Fort Knox.

Googlebot crawlt internet

Google algoritme: Google is blind
Gelukkig zijn al veel aspecten uit het algoritme van Google bekend, zie hierboven. We weten dat er geen mens aan te pas komt om alle miljarden webpagina’s te beoordelen (dat zou nachtwerk worden ;-)). We weten dat de Googlebot ‘blind’ is, we moeten hem dus (in html, css en js) vertellen wat we willen laten zien aan de bezoekers van onze pagina’s. Dat gebeurt door codering, dat snapt de Googlebot.

H1 en H2 tags toekennen
Het belangrijkste zoekwoord of zoekwoordcombinatie, bijvoorbeeld: hengel kopen in Rotterdam ( <h1>hengel kopen-in-rotterdam</h1> ) komt altijd in H1 en die H1 tag gebruiken we maar één keer. Daarmee geven wij te kennen dat de informatie op de pagina draait om dat zoekwoord. In de tekst staat een aantal keren het zoekwoord vermeld in een bepaald verhouding tot de totale hoeveel tekst. Foto’s kan Googlebot ook niet ‘zien’ maar door middel van alt-tekst, die eveneens het zoekwoord bevatten, kunnen wij dit toch duidelijk maken. Iets minder belangrijke zoekwoorden kunnen als tussenkop worden gebruikt zetten we in H2.

Shorttail versus longtail
De verhouding tussen  een enkel zoekwoord (shorttail) en >3 zoekwoorden (longtail) is ruwweg 30% – 70%. Eigenlijk is dat logisch als je bedenkt hoe er in de praktijk wordt gezocht. Stel, je hebt een hengel nodig en geeft als zoekopdracht alleen dat woord in. Het resultaat is 2,5 miljoen! zoekresultaten (veel succes daarmee…). Daar begint niemand aan. De zoekopdracht wordt uitgebreid met bijvoorbeeld ‘zee’ en ‘rotterdam’, nu zijn er nog ‘maar’ ruim 100.000 zoekresultaten. Door de actieradius te verkleinen naar de eigen regio komen er meer relevante zoekresultaten op de 1e pagina.

Voor veel retailers, makelaars en zzp’ers is het verstandig de regio of woonplaats op te nemen in de zoekwoorden.


Content marketing

De inhoud van de webpagina bepaalt in hoge mate de positie in de ranking. Hoe beter deze inhoud past bij de zoekopdracht van uw potentiële bezoeker, des te hoger de positie. Goede pagina’s zijn opgebouwd rondom één zoekwoord of zoekwoordcombinatie (zgn. longtail).

We nemen als voorbeeld een winkel/webshop met hengelsport artikelen. Op een pagina voor hengels wordt hoofdzakelijk geschreven over hengels:

• Welke typen hengels zijn er (in het assortiment)
• Welke materialen worden gebruikt
• Welke afmetingen hebben de hengels
• Welke prijsklassen
• Hengels voor beginners, gevorderden, professionals
• Workshops “hengelen”
• Studieboeken over vissen
• Video met uitleg over gebruik van hengels
• Etc.

Een andere pagina staat in het teken van “molens”. Een volgende pagina gaat over “aas” en weer een andere pagina over “hulpmiddelen”. Door elke pagina te optimaliseren voor één onderwerp laat u zien dat u deskundig bent en bouwt u autoriteit op.

Vervolgens kan je voor al die kenmerken weer aparte landingspagina’s maken die verwijzen naar de moederpagina. Dus bijvoorbeeld een landingspagina die alleen informatie geeft over studieboeken voor vissen. En ook één die alleen gaat over de prijzen van hengels.


Van zoekwoorden naar entiteiten met Triples

Binnen het nieuwe semantische web wordt steeds meer gekeken naar de betekenis en samenhang van de webpagina’s. Waar voorheen de aandacht vooral was gericht op zoekwoorden wordt nu meer de nadruk gelegd op het beschrijven van dingen. Triples zijn opgebouwd uit een drieledige structuur nl. Subject, Predicaat en als laatste Object.

  1. Het onderwerp of subject is de entiteit die beschreven wordt. (bijv. hengel)
  2. Het predicaat is welk kenmerk of aspect van die entiteit beschreven wordt. (bijv. de prijs)
  3. Het object beschrijft de waarde van hett kenmerk. (bijv. € 98)

Aldus gestructureerde tekst wordt gezien als een gestandaardiseerde taal (voor computers) ofwel Structured Data.


Online marketing tools: tips & tricks

Als je hoger in Google wilt scoren, mag online marketing niet ontbreken in je kennisbox. Niet iedereen beheerst de technieken om met behulp van online marketing de zoekresultaten te beïnvloeden. Het is een complexe materie die veel tijd vergt om de know how onder de knie te krijgen. Maar internet zou internet niet als ook daarvoor een goede oplossing is. Er zijn websites (zoals deze) die graag kennis delen.

Neem bijvoorbeeld een kijkje bij de Internet Marketing Universiteit (IMU) van Tonny Loorbach. Dat is een enthousiaste man die met zijn team regelmatig (gratis) webinars geeft en af en toe een boek deelt met zijn bezoekers. Zijn laatste boek is “De Marketing Zandloper”.

Absoluut de moeite waard om te lezen.

Of kijk eens bij opleider KarelGeenen.nl die in zijn nieuwsbrieven en blog graag kennis deelt. Ook kan je daar inschrijven voor een cursus die aansluit bij jouw online behoefte.

Dick Hofman websites-en-meer by Dick Hofman


Meer weten

Onze studio is in Vlaardingen, onder de rook van Rotterdam. Stuur een bericht via de contactpagina of bel 0681181773

Google Analytics zorgt voor meer klanten en omzet

Data generator

Ontdek hoe Google Analytics zorgt voor veel meer klanten en omzet.

Adwords voor meer traffic

Scoren met Adwords

Combineer organisch zoekverkeer met Google Adwords.

Meer traffic, meer omzet

Hoe meer bezoek, hoe meer omzet. Op zoek naar meer klanten…

Wij bieden offline- en online oplossingen voor ondernemers. Wij maken graag tijd voor u. Laten we gauw afspreken.

Contactgegevens

Addit Communicatie
Dick Hofman
Louise de Colignylaan 343
3136 NS Vlaardingen
Telefoon 010 – 2499011
Mobiel 0681 – 181773

Contact