Reclame maken… Meer klanten en omzet: 10 tips!

Reclame maken. Vroeger was het makkelijk: je opende een bedrijf, plaatste een advertentie (en misschien deelde je folders uit) je deed vervolgens een uitnodiging de deur uit en de business kon beginnen. Offline marketing als lead generator deed zijn werk. Toen kwam internet, statisch werd dynamisch!

Onder offline verstaan we o.a.:
• advertenties en advertorials in de krant
• advertenties en advertorials in magazines en vakbladen
• folders, flyers en brochures
• direct mail
• persberichten

Voor de lokale en regionale ondernemer is een advertentie een uitstekend medium. Dekking en bereik zijn goed te meten. Dagbladen worden intensief gelezen, dat geldt ook voor uw advertentie mits deze appelleert aan de aandacht/behoefte van de lezer.
Huis-aan-huiskranten scoren eveneens onverminderd goed, een bereik van 60%-70% is geen uitzondering. Verspreid dan ook nog af en toe een folder of flyer en het cumulatief bereik is aanzienlijk. Stel je voor: je krijgt nú een onweerstaanbare aanbieding (bijvoorbeeld een smart tv 55″ voor €699) binnen, die snel gecommuniceerd moet worden. Je wilt natuurlijk ook snel van je voorraad af. Dat lukt je met “alleen” een website niet zo snel.


1. Nieuwe tijden voor marketing communicatie

Maar nu hebben we internet – online marketing – als het gaat om reclame maken, het grootste podium ooit om je producten en diensten onder de aandacht te brengen. Internet marketing communicatie luidde een aardverschuiving in de media-exposure in. Sommige ondernemers hebben het gered, andere (denk aan Halfords, Mexx, Siebel, V&D) hebben het zwaar of zijn de markt uitgeduwd. Wat vroeger werkte, functioneert nu niet meer.

Succesvol met online- en offline marketing

Om nu succesvol te zijn moet je denken aan o.a.:
• een goede informatieve website met relevante pagina’s voor je klant
• een sterke marketingpropositie om je boodschap te communiceren
• een goed ondernemersplan
• een goede online- èn offline strategie
• kennis van de markt en de doelgroep

2. Crossmediaal basis voor offline en online marketing

Met een crossmediale strategie vullen online- en offline marketing elkaar perfect aan. Voor veel retailers, makelaars, MKB’ers en zzp’ers is “alleen” een website niet genoeg om voldoende klanten te genereren, daar is meer power voor nodig. De oplossing? Door bijvoorbeeld gerichte advertenties, brochures, folders, flyers of direct mail kan de doelgroep optimaal worden geïnformeerd. Reclame maken kan op veel manieren, neem een kijkje hieronder:

3. Adverteren in de krant

Adverteren in de krant is een goede manier om snel een hoog bereik op te bouwen. Dagbladen zoals Telegraaf, Volkskrant en AD hebben een trouwe lezersgroep die de krant intensief lezen en een sterke binding met het medium hebben. Reclame maken met advertenties in dagbladen vraagt een forse financiële inspanning. Je kan ook kiezen voor een advertentie in een regionale- of lokale krant, vaak huis aan huisbladen. Advertenties zijn basis-communicatie. Een opvallende advertentie laten ontwerpen, is een optie voor goede exposure.

Adverteren in tijdschrift, magazine, vakbladen

Het voordeel van adverteren in een tijdschrift, magazine of vakblad is de enorme keuze aan titels die passen bij een bepaalde doelgroep. Omdat de redactionele inhoud volledig is afgestemd op de interesse van de abonnee, zal je advertentie ook beter passen in het totale umfeld. Soms is de redactie bereid om persberichten van adverteerders op te nemen. Door de segmentatie die deze glossys bieden, kan heel selectief een (deel van) de markt worden bewerkt. Een advertentie laten maken kan zeer succesvol zijn.

4. Websites en digitaal reclame maken op internet

Internet (online) biedt een gigantisch en dynamisch podium. “Gevonden worden” is de dagelijkse zorg van websitebouwers, internet marketing managers, SEO en webmasters. Reclame maken voor je dienstverlening is cruciaal. Dat doe je bijv. met behulp van SEO, eMarketing en Google Adwords. Om in de organische (gratis) pagina’s van Google hoog te scoren, is goede SEO onontbeerlijk. Voor een betaalde vermelding op de verlangde pagina’s is Google Adwords een goede optie. Met zoekmachine marketing is de kans op een hoge ranking in Google groot. Ook hier geldt dat het bepalen van de juiste zoekwoorden cruciaal is. Daarom dient voor die service een betrouwbare en vooral ervaren partner te worden gezocht. Wij helpen graag bij die zoektocht.

5. Reclame maken met brochures, folders en flyers

Door het succes van o.a. Blokker, Kruidvat en HEMA staan de folder en flyer weer volop in de belangstelling. Door een uitgekiende timing, de consequente verspreidingsfrequentie en de juiste aanbiedingen zijn reclamefolders (weer) succesvol. In een folder of brochure kan je veel informatie kwijt, geef die informatie dan ook. Mensen die belangstelling hebben voor uw product, lezen álles. Een folder of flyer laten ontwerpen is een goed idee. Ook drukken van folders kunnen wij voordelig aanbieden. Ook flyeren is een succesvolle manier om uw communicatie visueel onder de aandacht te brengen. Laat bij een aantrekkelijke acte bijvoorbeeld een promotieteam flyers uitdelen in de buurt van uw winkel en tegelijk huis-aan-huis folderen. Een goede test om het resultaat in uw stad te meten. Flyers drukken is relatief voordelig, door de digitale drukprocessen kan de drukkerij ook kleine oplages leveren in een uitmuntende kwaliteit.

6. Cross mediaal, ideale formule

reclame maken zorgt voor meer klantenDoor het combineren van verschillende, elkaar versterkende, media zal de kans op succes toenemen. Denk bijvoorbeeld aan een actie waarbij voor het communiceren van een aanbieding, gebruik wordt gemaakt van een 1: Advertentie met waardebon in de krant. 2: De waardebon op groot formaat op stoepbord. 3: De waardebon als flyer in de omgeving verspreiden. 4: Waardebon prominent op de website. 5: Waardebon duidelijk op strategische plekken in de winkel. 6: Collega winkeliers zetten een display met jouw waardebon op hun toonbank

7. Professionals en Sociale Media

Social media maken een stormachtige opkomst door. Tools als LinkedIn, Twitter en Facebook bestaan nog geen decennium, maar toch hebben ze al een grote maatschappelijke invloed. Maar hoe breed is de verspreiding van sociale media nu echt? Wat zien professionals als de belangrijkste meerwaarde ervan? En tegen welke problemen lopen organisaties aan in de praktijk? De meningen over reclame maken op bijv. Facebook zijn nogal verdeeld.

8. Plaatsen van een Advertorial

Een advertorial is een advertentie, vermomd als redactioneel artikel en een informatieve manier van reclame maken. Daardoor ontstaat er een ogenschijnlijk objectieve publicatie. Advertorials lijken meer nieuwswaarde te bevatten dan gewone advertenties. De redactionele opmaak van de advertorial suggereert dat. Maar de vormgeving mag niet identiek zijn aan die van de echte redactionele pagina’s. De uiting moet herkenbaar zijn als advertorial en daarom eisen de vak- en publieksmedia ook dat er advertorial of advertentie in de publicatie staat. De typografie doet dus denken aan die van de redactionele pagina’s, maar er moet meestal wel voor een ander lettertype en een andere kolombreedte en indeling gekozen worden.

9. Free publicity

Soms komt je (ongewild) gratis in de publiciteit. Er is een nieuwsfeit dat de belangstelling heeft en de media duiken er bovenop. Denk aan Tiger Woods, die kreeg een golf van ongewilde publiciteit over zich heen… Maar hoe kom je nou ‘gewild’ en gratis in de krant en magazines of op de tv, de radio? De strategie en tactiek bepalen het succes bij free publicity. Als het product of de dienst ‘nieuwswaarde’ of ‘communicatiewaarde’ heeft is dat een goed begin. Hou het product tegen het licht, organiseer een brainstormsessie en schrijf zoveel mogelijk bijzonderheden over het product op: wat kan je ermee; voor wie is bedoeld; waar kan je het kopen; wat kost het. Met die munitie ga je aan de slag. Als het verhaal compleet is wordt dat vertaald in een persbericht. Ook wordt eventueel beeldmateriaal bijgevoegd. Redacties worden overspoeld met verzoeken om free publicity en zitten niet te wachten op onzinberichten. Zij hebben te maken met hun lezers/kijkers. De eerste regels van het persbericht bepalen of het verder wordt gelezen – en hopelijk gepubliceerd – of in de prullenbak verdwijnt.

10. Direct mail

De meest persoonlijke manier van reclame maken is direct mail. Met de technieken die beschikbaar zijn voor direct marketing, kan de mailing zo individueel mogelijk gemaakt worden. Je naam in de aanhef en in de brieftekst geeft bij de meeste ontvangers het gevoel van belangrijkheid. Door de liberalisering van de postmarkt is het aan de zijde van de porto zeker een interessant medium.

Kijk ook hier: The 6 Best Advertising Strategies For Small Business

eMail – reclame maken met nieuwsbrief

Als er een voldoende grote klantekring is opgebouwd, kan worden gedacht aan het bouwen van een database voor eMail-nieuwsbrieven. Een zeer voordelig en waardevol medium waarvoor de ontvanger wel eerst mee in moet stemmen (opt-in).

Radio- en televisiereclame

Commercials worden uitgezonden in reclameblokken. Adverteerders kunnen een voorkeur aangeven in welk blok en bij welk programma hun commercial moet worden uitgezonden. Reclamesecondes worden te koop aangeboden door de verkoopmaatschappijen van de zenders op een tariefkaart die maandelijks of per kwartaal wordt gepubliceerd. Daarop staat vermeldt op welke tijdstippen en bij welke programma’s kan worden geadverteerd en voor welke prijs.

Commercial of spotje? Er bestaat veel spraakverwarring over de begrippen commercial en spot(je). “Heb je het spotje van Heineken gezien?” is per definitie onjuist. De feitelijke video heet commercial, het aantal vertoningen heet spots. Je kan in het buitenland lelijk voor aap staan als je opgeschept over jouw 4 verschillende commercials en zegt “We have 4 spots!” want daarmee geef je te kennen dat je slechts 4 keer op tv bent geweest.

De rol van reclame- en mediabureaus

Adverteerders worden voor reclame maken vaak bijgestaan door reclamebureaus en mediabureaus. Samen wordt bepaald hoe, wanneer en in welke mate er geadverteerd moet worden. Eenvoudig gezegd kan voorts gesteld worden dat reclamebureaus zorg dragen voor de productie van de commercial en dat mediabureaus de uitzendposities (de blokken) selecteren in de programmaschema’s van de zenders en vervolgens inkopen.


Andere vormen van effectief reclame maken

SPONSORING Het is een nobel doel om organisatie en/instellingen te ondersteunen d.m.v. sposoring. Deze vorm van reclame maken (want dat is het) werkt het best, als uw organisatie een binding heeft met de gesponsorde organisatie en daar af-en-toe uw neus laat zien.

MOND-TOT-MOND RECLAME Het lijkt van oudsher de beste vorm van reclame maken maar er zitten ook zeker haken en ogen aan. Het is mooi als mensen gratis enthousiast rondbazuinen over uw product of over uw dienstverlening. Maar als hun ervaringen minder positief zijn, kunt u weinig doen aan hun verhaal.

BUITENRECLAME Wij ontvangen allemaal per dag zo’n 3000 reclame-impulsen (stimuli) van billboards tot busreclame. Om dan op te vallen moet u heel goed (laten) kijken naar de opbouw van uw reclame-boodschap (de marketingpropositie). Die is bijvoorkeur kort en krachtig.

SHIRTRECLAME Net als bij sponsoring geldt ook bij deze vorm van publiciteit dat een binding met de club gewenst is en ook dat u actief met die club bent begaan.

PRESENTATIE De presentatie van producten en diensten is cruciaal voor een succesvolle verkoop. Producten etaleert u met maximale zorg en voorziet u van relevante informatie. Verkoop-medewerkers kennen alle kenmerken van het product en zijn de klant van dienst met het verstrekken van goede informatie. Dit lijkt vanzelfsprekend en een open deur maar het gaat hierbij toch heel vaak mis. Een goede verkoper “verkoopt” niet, maar adviseert en helpt de klant op een professionele manier bij het maken van een juiste keuze.

Wij helpen graag met:

► Reclameadvies in de brede zin
► Campagnes: van concept tot uitvoering
► Advertentie laten ontwerpen
► Vormgeving van drukwerk
► Inkoop mediaruimte en drukwerk
► Folders en flyers, brochures, visitekaartjes
► Mediaplanning
► Tekstschrijven
► DTP
► Directmail acties bedenken, uitvoeren
► Webschrijven
► Sparren
► WordPress websites realiseren
► HTML, CSS, SEO
► Logo en huisstijl laten ontwerpen
► En nog veel meer..